5th IDAUP Ferrara International PhD Workshop Edition 2019.

Innovative Research for the Digital Challenge

dal 11/03/2019 alle 09:30
al 15/03/2019 alle 17:30

University of Ferrara_Department of Architecture Palazzo Tassoni Estense, Via della Ghiara, 36 - Ferrara

LOCANDINA WORKSHOP IDAUP JPG.jpg

5th International PhD Workshop Scientific Coordinator: Prof. Theo Zaffagnini

International Doctorate in Architecture and Urban Planning (IDAUP)

Coordinator: Prof. Roberto Di Giulio

DA Deputy Vice_coordinator: Prof. Theo Zaffagnini

Partners:

University of Ferrara_Department of Architecture and POLIS University of Tirana (AL)

PhD Programme Associate Members XXXIV cycle IDAUP:

Slovak University of Technology STU Bratislava (SLK) I Institute of Management

University of Pècs I Faculty of Engineering and Information Technology (HUN)

University do Minho, Guimaraes (PT)

Attending a PhD programme is an opportunity for the young researchers to rethink their competences acquired during training or professional activities inside the complex and structured architectural scenario. Increasing the awareness and capture adequate tools to face this new challenge is a crucial step to research independently and in team. In this context, the development of proper training courses is fundamental to design a complete and up-to-date framework on theories, methodologies, procedures and operative tools to address and allow a full control of the PhD candidate’s research activity. In particular such a need for educational attention, it is basilar in the current peculiar historic moment where time, methods, consequences and complexities are amplified by global shared aims and perspectives, sadly affected by emergencies criticalities. The indispensable multidisciplinary approach in researches, related to the in-depth multicriteria analysis, needs to raise awareness on scientific methodologies and instruments adopted by each different architectural disciplines. Theoretical researches on architectural, environmental, technological and urbanistic design process, and innovation examples and experiments towards patent results, are parts of a common educational doctoral training, melted together as a unique complex and updated proposal able to achieve high quality standards in PhD candidates’ formation. Throughout Seminars and Conferences, the PhD Workshop is an opportunity to know and go deep inside the current and perspective scenario thanks to lecturers and case studies related to PhD programme curriculaArchitecture and Urban Planning. This Edition 2019 of the Workshop is also enhanced by the invited international guests lecturers IDAUP/IUSS Ferrara 1391, Dr. Rizal Sebastian (MSc, PhD, Innovation Lead of Digitalisation in Construction - TNE, NL), Dr. Renè Kural (MSc, PhD, Royal Danish Academy of Fine Arts, School of Architecture Design and Conservation) and by the Architect  Xu Tiantian (MSc Harvard School of Design, DnA_Design and Architecture, Beijing, China).

----

Aderire ad un percorso dottorale, è oggi per i giovani ricercatori un’occasione per ripensare alle competenze acquisite in ambito formativo e professionale all’interno del complesso e articolato scenario dell’architettura. La consapevolezza di quello che si è chiamati ad affrontare rappresenta un primo passo necessario e dovuto per dare ai futuri studiosi gli strumenti per poter operare in autonomia, ma soprattutto in team, nel percorso di ricerca intrapreso. In questo scenario diviene fondamentale e centrale la creazione di percorsi formativi che possano offrire al dottorando un confronto sempre aggiornato sulle teorie, gli strumenti metodologici, procedurali ed esperienziali, tali da consentirgli un controllo della propria ricerca. Ciò si colloca in un momento storico particolare dove tempi, metodi, significati e complessità risultano amplificati da obiettivi e scenari globalmente condivisi. Il tutto tristemente gravato da ricorrenti criticità emergenziali da superare. Il necessario approccio multidisciplinare delle ricerche al pari della multicriterialità applicabile agli approfondimenti da condurre rilanciano, soprattutto oggi, logiche di consapevolezza dei principali metodi scientifici adottati e dei lessici delle diverse discipline dell’architettura.

Una raccolta di esperienze internazionali e nazionali di ricerca, di racconti di percorsi scientifici ricercatamente disomogenei tra loro. Ricerche nell’ambito della progettazione architettonica, ambientale, tecnologica e dell’urbanistica o esempi d’innovazione e sperimentalismo, poco significano nella loro singolarità, ma nel loro complesso - se ben amalgamate ad azioni formative e di critica – si crede garantiscano, la giusta qualità e quindi l’attualità, della formazione dottorale. Il Workshop, attraverso l’organizzazione di momenti formativi seminariali, vuole essere appunto per i dottorandi l’occasione per seguire questo ambizioso percorso indagando alcuni interessanti casi scientifici in atto negli ambiti curriculari ArchitectureUrban Planning che caratterizzano il Programma.

Il programma dell'Edizione 2019 è inoltre impreziosito dagli interventi di due ospiti IDAUP/IUSS Ferrara 1391 di assoluto rilievo internazionale: il Dr. Rizal Sebastian (MSc, PhD, Innovation Lead of Digitalisation in Construction - TNE, NL), il Dr. Renè Kural (MSc, PhD, Royal Danish Academy of Fine Arts, School of Architecture Design and Conservation) e dell'architetto cinese Xu Tiantian (MSc Harvard School of Design, DnA_Design and Architecture, Beijing, China).