3rd IDAUP International Workshop

Strategies, Tools and Anticipatory Images for Contemporary Research

University of Ferrara_Department of Architecture

IDAUP PhD Programme partners:

University of Ferrara_Department of Architecture and POLIS University of Tirana (ALB)

IDAUP PhD Programme Associate Members

University of Malta I Faculty for the built environment (MT)

Slovak University of Technology STU Bratislava (SLK) I Institute of Management

University of Pècs I Faculty of Engineering and Information Technology.

Attending a PhD programme is an opportunity for the young researchers to rethink their competences acquired during training or professional activities inside the complex and structured architectural scenario. Increasing the awareness and capture adequate tools to face this new challenge is a crucial step to research independently and in team. In this context, the development of proper training courses is fundamental to design a complete and up-to-date framework on theories, methodologies, procedures and operative tools to address and allow a full control of the PhD candidate’s research activity. In particular such a need for educational attention, it is basilar in the current peculiar historic moment where time, methods, consequences and complexities are amplified by global shared aims and perspectives, sadly affected by emergencies criticalities. The indispensable multidisciplinary approach in researches, related to the in-depth multicriteria analysis, needs to raise awareness on scientific methodologies and instruments adopted by each different architectural disciplines. Inside this inspiring and ambitious outline, the Third PhD International Workshop - International Doctorate Architecture and Urban Planning (IDAUP) takes place at the Department of Architecture at University of Ferrara with the Polis University of Tirana and their Associate Members 2016. The designed educational path is a collection of national and international experiences and scientific reports exposition, chosen to present the largest possible scientific approaches to research. Theoretical researches on architectural, environmental, technological and urbanistic design process, and innovation examples and experiments towards patent results, are parts of a common educational doctoral training, melted together as a unique complex and updated proposal able to achieve high quality standards in PhD candidates’ formation. Throughout Seminars and Conferences, the Workshop is an opportunity to know and go deep inside the current scenario thanks to case studies related to PhD programme curricula, Architecture and Urban Planning.

Aderire ad un percorso dottorale, è oggi per i giovani ricercatori un’occasione per ripensare alle competenze acquisite in ambito formativo e professionale all’interno del complesso e articolato scenario dell’architettura. La consapevolezza di quello che si è chiamati ad affrontare rappresenta un primo passo necessario e dovuto per dare ai futuri studiosi gli strumenti per poter operare in autonomia, ma soprattutto in team, nel percorso di ricerca intrapreso. In questo scenario diviene fondamentale e centrale la creazione di percorsi formativi che possano offrire al dottorando un confronto sempre aggiornato sulle teorie, gli strumenti metodologici, procedurali ed esperienziali, tali da consentirgli un controllo della propria ricerca. Ciò si colloca in un momento storico particolare dove tempi, metodi, significati e complessità risultano amplificati da obiettivi e scenari globalmente condivisi. Il tutto tristemente gravato da ricorrenti criticità emergenziali da superare. Il necessario approccio multidisciplinare delle ricerche al pari della multicriterialità applicabile agli approfondimenti da condurre rilanciano, soprattutto oggi, logiche di consapevolezza dei principali metodi scientifici adottati e dei lessici delle diverse discipline dell’architettura. In questo stimolante e al contempo ambizioso quadro si inserisce l’offerta formativa del Terzo Workshop Internazionale dell’International Doctorate in Architecture and Urban Planning (IDAUP) del Dipartimento di Architettura dell’Università di Ferrara con la Polis University di Tirana e i loro Associate Members 2016. Una raccolta di esperienze internazionali e nazionali di ricerca, di racconti di percorsi scientifici ricercatamente disomogenei tra loro. Ricerca teorica nell’ambito della progettazione architettonica, ambientale, tecnologica e dell’urbanistica o esempi d’innovazione e sperimentalismo (e di brevetto dei risultati ottenuti), poco significano nella loro singolarità, ma nel loro complesso - se ben amalgamate ad azioni formative e di critica – si crede garantiscano, la giusta qualità e quindi l’attualità, della formazione dottorale. Il Workshop, attraverso l’organizzazione di momenti formativi seminariali, vuole essere appunto per i dottorandi l’occasione per seguire questo ambizioso percorso indagando alcuni interessanti casi scientifici in atto negli ambiti curriculari ArchitectureUrban Planning che caratterizzano il Programma.

COORDINATORI E PARTECIPANTI

Coordinatore International Doctorate Architecture and Urban Planning (IDAUP) International Doctorate Architecture and Urban Planning Coordinator

UniFe_Dipartimento di Architettura di Ferrara in consorzio con Polis University di Tirana, Albania, con gli Associate Consortium Members University of Malta (MLT), Slovak University of Technology (STU) of Bratislava (SLK), University of Pècs, Pècs (HUN)

Roberto Di Giulio (UniFe)